Krämig & god tomatsoppa

Lite om mig & mitt underbara liv, Recept mat / Permalink / 0
Jag är inte förtjust i färdiglagade soppor som man köper, jag föredrar att göra soppan själv
Här kommer ett enkelt och supergott recept.

Ingredienser:

  • ca 2 msk smör
  • 1 st gul lök
  • 2 burka plommontomater 
  • 4 dl vatten
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 tsk organo
  • 2 st tärningar grönsaksbuljong

    Gör så här:

    1. Hacka den gula löken fint. Hetta upp smöret i en kastrull.

    2. Lägg löken i det smälta smöret och stek några minuter tills löken är blank och genomstekt

      • Häll i 2 burkar tomater
    3. Häll på vatten, buljongtärning, och organo

      Låt koka upp, sänk värmen och koka under lock ca 10 min om du använder tomater på konservburk.

    4. Använd gärna en mixer för att få soppan så slät du vill ha den.

      Tillsätt  vispgrädden. Piffa till med extra organo på soppan

       

Till top