Knäckig äppelpaj med havre & kokos

Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / karameliserade äpplen, knäckig äppelpaj med kokos och kanel, paj, äppelpaj, äpplen / Permalink / 1
Lite småsugen så här mitt i veckan, brukar få tag på äpplen från en granne här lite längre bort :)
Så idag fick det bli en liten paj av dom äpplerna jag fick :)
Planterade ett eget äppelträd i år som jag fick då jag fyllde år, så snart kanske jag har egena äpplen i trädgården på det blå palatset :)
 
 
Du behöver:
  • 700 gram äpplen
  • 0,5 dl socker eller sirap till äpplena
  • 100 gram smör
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 dl kokos
  • 1 dl havregryn
  1. Sätt på ugnen på 175 grader. 
  2. Blanda ingredienserna till smuldegen i en bunke.
  3. smörj pajformen.
  4. Skala och tärna äpplena. Ta bort kärnhusen, stek äpplerna i lite smör kanel socker och sirap.
  5. Täck botten med ett lager äppelbitar. 
  6. Strö över lite socker eller sirap. 
  7. Strö över smuldegen och baka äppelkakan i ca 35 minuter tills den fått fin färg. 
  8. Ta ut äppelpajen och låt den svalna något innan servering och den serveras med vaniljsås.
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

mumms

Till top