Brytbröd på plåt

Recept matbröd, limpor & frallor / Anette Aulik Hissing, Ost fralla, bryt bröd, ljust bröd, vallmo fralla, vallmofrön / Permalink / 1
Igår när jag hade jobbat klart så bakade jag lite brytböd till middan.
Super enkelg & super gott bröd, alla i familjen mumsade i sig och sa att det va ett jätte härligt & gott bröd jag hade bakat :) Så detta kan jag rekomendera . Lägger in receptet här. Vad ni vill ha för överdrag på brödet kan ni välja fritt, jag tyckte det va lite ballt att köra varannan, valmofön & ost.

Brytbröd på plåt

Ca 30 st

50 g jäst
4 dl vatten, fingervarmt
½ msk strösocker
2 msk rapsolja
1 tsk salt
10–12 dl vetemjöl

Pensling & garnering
1 ägg
vallmofrön
ost

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt socker, olja, salt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.

2. Rulla ut degen till en längd. Dela den i tre delar och skär varje del i 10 bitar. Rulla dem till bollar.

3. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i 50–60 min. De ska jäsa ihop med varandra. Sätt ugnen på 250 grader.

4. Pensla bröden med ägg och strö över, vallmofrön och ost på bröden.

5. Grädda bröden längst ner i ugnen i 10–14 min. Låt dem svalna på plåten.

 
 
Kram på er...
#1 - - mittlivkreativ.se:

Ser jättegott ut, måste testas!

Till top