Äppelsaft med kanel & citron

Recept sylt & Saft / koka egen saft, saft, äppelsaft, äpplen / Permalink / 1
Idag fick jag lite tid för pyssel här hemma med sånt som jag tycker är så mysigt att pyssla med.
Koka  saft & baka, galet gott blev det i alla fall !
Jobbade bara halvdag så då hinner man lite av sånt man önskar man hann med varje dag :)
En vacker dag kanske jag öppnar mitt pensionat, där jag kan servera och bjuda på allt jag bara älskar att göra :) Den som lever få se..........
 
Här kommer receptet på min hemmakokta äppelsaft med Kanel & citron .
Du behöver ha:
  • 3 kg  äpplen, mogna och saftiga av valfri sort
  •  knappt 1 1/2 liter vatten
  • 1 st  citron krama ur saften
  • 1 st  kanelstång
  • 4 1/2  dl  strösocker, eller efter smak & tycke
Gör så här:
  1. Skölj äpplena och dela dem i halvor. 
  2. Lägg alla ingredienser utom sockret i en stor kastrull och koka långsamt upp under lock tillls äpplena börjar koka sönder. 
  3. Sila ned saften i en rostfri kastrull genom en silduk. Koka upp, rör ned sockret och gör ett nytt kort uppkok. 
  4. Häll upp på väl rengjorda och varma flaskor (ursköljda i varmt vatten). 
  5. Låt kallna och förvara sedan svalt. 
 
 Lycka till, denna underbara saft påminner lite om äppel glögg ;)
 
Kram på er <3
#1 - - Maria:

Verkar vara ett jätte gott recept, det vill jag prova.

Med vänlig hälsning,

Maria

Svar: Ja det kan jag varmt rekommendera <3
Anette

Till top