Kladdkaka & Fredag

Lite om mig & mitt underbara liv, Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / choklad, fredag, kladdkaka / Permalink / 0
Idag Fredag så blev det en kladdkaka på morgonen, dottern fixade ihop den så vi har lite gott till kvällen.
Snart så ska vi bege oss in till kungsholmen för lite nya äventyr ;)
Hoppas att regnet regnar med sin frånvaro, så som solen lyser med sin frånvaro, så vi inte blir så blöta.
 

KLADDKAKA

Recept på supergod och kladdig kladdkaka. Den är snabb och enkel att göra eftersom du rör ihop smeten direkt i kastrullen.

Receptet gäller för 14 bitar

Ingredienser

  • 100 g  Smör
  • 12 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 dl vetemjöl
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker

Till servering:

 vispgrädde, eller glass och frukt.

Gör så här:

Sätt ugnen på 175°.

Smält smöret i en kastrull.

Lyft av kastrullen från plattan.

Rör ner socker och ägg, blanda väl.

Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Grädda mitt i ugnen ca 15 min.

Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten.

Låt kakan kallna.

Servera med grädde eller glass och frukt. 

 ...............................................................................
Peter jobbar bara en vecka till sen går han på semester , så himla skönt. Jag fortsätter jobba mina två dagar i veckan hela sommaren, men det känns helt okej :)
Jag köpte ju en hängmatta till Peter så jag vet vaer jag har han i sommar :)
 
Trevlig helg på er <3
Till top