Veterinärbesök för Kevin & Jaana "Tandsten"

/ Permalink / 0
I morse va det dags för ett veterinärbesök eller rättare sagt , Kevin och Jaana skulle lämnas in kl: 08:00 för att ta bort tandsten & ev lösa tänder.
Klockan 08:00 va vi på plats och först i kön i väntrummet på Haninge Djurklinik i Kolartorp.
 
 Man gick i oro hela dagen och hoppades att allt skulle gå bra. Det känns alltid oroligt att söva ner hundarna.
Planen va att de skulle hämtas kl 15:00.
Men när klockan va 13:30 så ringde telefonen, ja hoppade till, men allt hade gått bra och de kunde hämtas, dock inte i ett helt nyktert tillstånd, en aning groggy och några tänder fattigare ;)
Sköterskan som är van att träffa mig då jag alltid kommer dit och ögonlyser hundarna, bad tusen gånger om ursäkt för att hundarna va blöta & blodiga i ansiktet efter dagens behandling. Hon sa att dina hundar är alltid så perfekt nybadade och kritvita så hon bad igen tusen gånger om ursäkt om att de ser hemska ut i ansiktena.
Och ja jag fick en chock, jag sa är det detta som jag nu har betalat 10.000:- drygt för att ni har förstört mina älsklingar, sen skrattade vi hon förstod naturligtvis att jag skämtade. Vi tackade för oss och åkte hem.
 
Nu ska mina älsklingar piggna till efter narkosen.
Sen får vi tvätta oss fina, då vi inte är ömma efter behandlingen längre.
 

Tandsten hos hund 

När bakterieplack förkalkas bildas en hård tandbeläggning som kallas tandsten. Tendensen till förkalkning varierar mellan olika raser, men också mellan individer. Tandsten bildas lättare vid vissa områden i munhålan.  

 

Tandsten som bildas ovanför tandköttskanten kallas supragingival tandsten, eller salivsten. Sådan tandsten kan bildas på 2-3 dagar. Nybildad salivsten har en ljus vitaktig färg och kritliknande konsistens och ses först längs tandköttsranden men ökar snabbt i omfattning och kan ibland täcka hela tandytorna.
Tandsten som bildas under tandköttskanten, det vill säga i tandköttsfickan, benämns subgingival tandsten eller serumsten och bildas under längre tid än salivsten.
Tandsten som bildas i tandköttsfickorna är mörk på grund av inlagrade blodfärgämnen och har ofta hård konsistens. Tandstenen förekommer som små öar eller i mer sammanhängande band i tandköttsfickorna. ´
Tandsten som bildas under tandköttskanten är svår att avlägsna, dels för att den är svåråtkomlig, dels för att den fäster mycket hårt mot tandytan. Denna typ av tandsten upptäcks när djuret är sövt och veterinären undersöker tandköttet med hjälp av en sond.

 
Kram på er...
Till top