Bästa semmeltårtan!

Önskar er alla en trevlig fettisdag"
Äntligen Fettisdagen i år igen, idag är det dax!
Jag gör min underbara semmeltårta som är helt fantastisk. Jag bara älskar den.
Semlor är så underbart gott i alla dess former, ni kan använda detta som är mitt absolut bästa recept i grunden och göra olika semlor om ni inte vill ha en semmeltårta.
Jag är helt såld!
 
 
 
 
 
Semmeltårta

8–12 bitar

25 g jäst
1 ¼ dl mjölk, fingervarm
1 ägg
½ dl strösocker
1 nypa salt
½ tsk kardemummakärnor, mortlade
50 g smör, rumsvarmt
4–5 dl vetemjöl

Pensling
1 ägg

Fyllning
ca 150 g mandelmassa
2–3 msk mjölk
4–5 dl vispgrädde


Garnering
florsocker

GÖR SÅ HÄR


1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölk och rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt ägg, strösocker, salt, kardemumma, smör och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.

2. Smörj kanten på en springform, ca 24 cm i diameter. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten och klipp bort kanterna som sticker ut. Knäpp upp formen igen.

3. Knåda igenom degen och forma den till en boll. Tryck ut bollen på den pappersklädda bottnen. Skär degen i 8 eller 12 tårtbitar beroende på hur stora semlor du vill ha. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 230 grader.

4. Pensla degen med uppvispat ägg. Grädda semmeltårtan mitt i ugnen i 20–25 min. Låt den kallna helt i formen.

5. Skär isär semlan i skarvarna och skär av ett lock på varje bit. Gröp ur en grop i den undre delen på varje bit.

6. Blanda ihop mandelmassa och mjölk till en kladdig massa och lägg en klick i varje hål.

7. Vispa grädden och bred ut den över hela  bottnen. Lägg på locken. Pudra över florsocker före servering.

 

Till top