Kokosbudapest

Lite om mig & mitt underbara liv, Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / budapest, budapestrulle, budapeststubbe, kokosbudapest / Permalink / 0
Dagen innan morsdag då jag blev firad så hade sonens sambo bakat gudomliga stubbar, här delar jag med mig av Kokosbudapesten, jag bara älskar den, den smälter i munnen, jag tycker att den är en aning mindre söt en orginal budapest. Båda är lika goda gudomligt goda, emelie göder oss med härliga bak.
 
 

Ingredienser:

50 g kokosmjöl

6 stora äggvitor

2 dl strösocker (till äggvispen)

2 dl strösocker (till kokosmjölet)

4 dl vispgrädde

valfri mängd färska bär och/eller frukt. 

150 g mörk choklad

1 msk matolja

0,5 dl kokosflingor att rosta på budapestrullens yta

florsocker och mer bär och/eller frukt till garnering

 

Gör såhär:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda ihop kokosmjöl och 1 dl strösocker i en skål. Ställ åt sidan.
  3. Vispa äggvitorna till ett vitt, fast skum. Tillsätt sedan strösockret, lite i taget, under fortsatt vispning tills du får en fast och glansig marängsmet utan sockerkristaller.
  4. Sikta försiktigt ner kokosmjölsblandningen i marängen och vänd till en jämn smet med en slickepott.
  5. Täck din långpanna med bakplåtspapper och lägg smeten i en spritspåse med rund tyll.
  6. Spritsa ut smeten i stänger längs med kortsidan tills smeten tar slut.
  7. Grädda kokosmarängen i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
  8. Låt kokosmarängen svalna helt och hållet innan du vänder den upp och ner på ett annat bakplåtspapper.
  9. Vispa grädden och bred den över marängen. Toppa med färska bär och/eller frukt och rulla ihop den.
  10. Ställ budapestrullen i kylskåpet medan du förbereder chokladglasyren.
  11. Grovhacka den mörka chokladen och smält i microvågsugn i 30-sekunders intervaller. Rör om mellan varje uppvärmning och tillsätt sedan matoljan. Rör om till en jämn chokladglasyr och låt den svalna innan du dekorerar din budapestrulle med den.
  12. Avsluta med att garnera med mer färska bär och/eller frukt och pudra med florosocker.
  13. Serveras direkt eller förvaras i kylskåpet.
Till top