Kycklinggryta med svamp och teriyaki

Recept mat / kyckling, kyckling gryta, mattipps, middagstipps, teriyaki, vardagsmat grytor / Permalink / 0
åååå jag lagade så god mat igår så jag måste bara dela med mig till er fina läsare.
Jag älskar kyckling, detta kan du även blanda i bambuskott och byta ut potatisen med ris , wipps så har du en helt annan rätt.
 

Ingredienser

 500 g kycklingbröstfiléer
 2 tsk kinesisk soja
250 g färsk svamp
 2 msk smör
3 vitlöksklyfta stora 
 1 tsk salt
2 krm peppar
 dl sky och vatten
2 dl grädde
2 msk teriyaki- eller hoisinsås
1 msk vetemjöl

 

 

Gör så här

1. Strimla kycklingfiléerna och blanda med soja. Dela svamparna.
2. Stek kyckling och svamp i smör i omgångar i stekpanna. Pressa över vitlök, salta och peppra. Skölj ur stekpannan med lite vatten och ta tillvara skyn.
3. Häll sky, kött och svamp i en gryta. Tillsätt grädden och teriyakisåsen, sjud i 5 min.
4. Blanda mjöl och kallt vatten och rör ner i grytan, sjud ytterligare 5 min.
5. Servera grytan med kokt potatis och broccoli.
 
Till top