Saftig filmjölkslimpa med aprikoser russin & valnötter

Recept matbröd, limpor & frallor / Baka utan gäst, apricoser, baka bröd, baka bröd, bröd på bikarbonat, filmjölksbröd, filmjölkslimpa, frallor frön russin, valnötter / Permalink / 0

Lördagsmorgon och jag är ledig, då blir det självklart nybakat bröd!

Så fort jag slår upp mina ögon så strosar jag upp sätter på kaffet och börjar baka bröd, doften som sen blir är helt underbar, det får dom andra vakna till.

 

 

2 st

10 dl vetemjöl
4 dl havregryn
4 tsk bikarbonat
2 tsk salt
10 dl filmjölk
2 dl ljus sirap

1 dl Russin

1 dl hackade torkade aprikoser 

1 dl hackade valnötter

 

 

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser i en bunke.

2. Rör ihop allt till en kladdig smet.

3. Häll upp smeten i två limpform, ca 1 1/2 liter, klädd med bakplåtspapper.

4. Grädda limpan längst ner i ugnen i ca 40 min. Lägg över ugnsfolié i slutet av gräddningen om den blir för brun på ytan. Låt limpan svalna inlindad i en handduk. Vänta tills den kallnat helt innan du skär den i skivor.

 
 

 

Till top