Jag får väldig mycket frågor ang kloklippning.

Guldtassens Trim & Hund Spa / Anette Aulik Hissing, Anette Aulik Hissing Guldtassens trim & hund spa kloklippning tassklippning, Guldtassens Trim & Hund Spa, Hund Spa, Hundfrisör, Klippa, erfaren hundfrisör, hund klo klippning, hundfrissör stockholm, hundfrissör trångsund, klippa klor på hund, kloklippning, klor, klor kloklippning klippa klor på hund tassar tasssalva, klor på hund, klosax, klotång, utbildad hundfrisör / Permalink / 0
Många frågar hur ofta man ska klippa klorna på hundarna. På mina kunder så hör jag ofta att de fått höra att man ska klippa klorna varje vecka eller varannan vecka. Jag håller inte riktigt med .
Det finns inget som säger att det är lika ofta på alla hundar. En del klor växer snabbt och en del sakta, dessutom så går alla hundar olika, en del sliter sina klor då de går. 
På sommaren slits de bättre på asfalten.
Man får lära känna sin hund och lära sig att se pulpan och utväxten, ganska lätt om man håller upp klon i ljuset mot en lampa, dock knepigt med svarta klor kan en del tycka.
 
Självklart så kan du köpa klotänger och filar av mig 😊
 
 
Jag tror att problemet många har med klokllippning egentligen inte handlar om kloklippning utan att det handlar om att man inte kan hantera sin hund.
 
För många är det just att det gäller att att hantera sin hund just vid kloklippning eftersom det är en ganska intim stund och därför uppfattar många det som ett problem.
Jag klipper klona på mina hundar ca en gång i veckan.
 
Det är en stund då vi myser och har gosig och har en super mysig relation.
De som sen sker mitt i den mysiga stunden är kloklippning.
 
Många som känner sig osäkra på att klippa klorna skapar en ångest fylls situation med skräck.
Kloklippning för mig ska bara ingå i den övriga hanteringen
 
Alla hundar gillar inte att hanteras då måste man öva fram att säger jag att du ska ligga och gosa i mitt knä i 10 minuter så ska hunden till sist bara acceptera det. Släpp aldrig en hund som är stressad och vill iväg, släpp den då den är lugn och du visade att du bestämde då det va färdiggosat.
 
Och det är mycket viktig att du som ägare/ledare visar tydligt om vem som bestämmer, och glöm inte att det ska göras till en mysig stund.
Du ska absolut inte skälla på hunden va bara lugn så att du överför lugnet.
 
Och sen ska man INTE heller berömma hunden om man klipper en klo om det är så att man har problem, för då markerar du fel signaler att ni har klarat av nått jobbigt.
 
Som sagt gör ingen grej av kloklippningen det sker bara av farten.
 
Hoppas detta kan vara till hjälp och är det så att man har stora problem kan man börja med 2 klor om dagen och fortsätta så varje dag till alla klor är klippta, det ska alltså inte bli en brottnings match.
Du kan självklart köpa klotänger & filar av mig, det finns olika sorter.
 
 
 
Du kan även använda en fil och fila klorna om du är jätte osäker och är rädd för att klippa hundens klor, du behöver öva på hanteringen och är du osäker så för du över det på hunden, va bara lugn.
 
 
 
 
 
 
 
Lycka till och kram från mig <3
 
 
 
Till top