Älskar att göra egen saft

Recept sylt & Saft / hemma saft, jordgubbar, jordgubbs saft, koka egen saft, koka saft, pressad citron, röda vinbär, saft, saftmaja, vinbärs saft, vinbärssaft, äpple & kanel saft, äpple kanel citron saft / Permalink / 0
Igår så kom jag över en gammal hedlig saftmaja, en sån man hade på den tiden jag var liten, jag vet att min mamma hade en sån ,men den har nog hamnat hos min ena bror. Men nu har jag en egen som jag ska koka massor av härlig sommrig god saft!
 
 
Vad tycker du bäst om för saft?
Brukar du använda saftmaja?
 
 
För några år sen så gjorde jag en supergod jordgubbssaft.
Här är mitt absolut bäst recept på det
Här kommer receptet.
 
 
Du behöver:
  • 2 l  jordgubbar
  • 4 dl  vatten
  • 6 dl  strösocker per liter avrunnen saft
Gör så här
  1. Börja med att skölja jordgubbarna. 
  2. Koka upp vattnet och lägg i bären. Sjud i cirka 15 minuter. Mosa bären då och då mot grytans kant. 
  3. Häll bärmassan i en silduk och låt den självrinna i cirka 40 minuter. 
  4. Mät saften och koka upp den i grytan. Tillsätt sockret och låt saften koka ytterligare 5-10 minuter. 
  5. Skumma väl. 
  6. Häll upp saften på väl rengjorda heta flaskor och förslut genast. Förvara svalt. ....................................................................................................................................................Här kommer receptet på min hemmakokta äppelsaft med Kanel & citron .
 
Du behöver ha:
    • 3 kg  äpplen, mogna och saftiga av valfri sort
    •  knappt 1 1/2 liter vatten
    • 1 st  citron krama ur saften
    • 1 st  kanelstång
    • 4 1/2  dl  strösocker, eller efter smak & tycke

    Gör så här:

    1. Skölj äpplena och dela dem i halvor. 
    2. Lägg alla ingredienser utom sockret i en stor kastrull och koka långsamt upp under lock tillls äpplena börjar koka sönder. 
    3. Sila ned saften i en rostfri kastrull genom en silduk. Koka upp, rör ned sockret och gör ett nytt kort uppkok. 
    4. Häll upp på väl rengjorda och varma flaskor (ursköljda i varmt vatten). 
    5. Låt kallna och förvara sedan svalt. 
    ....................................................................................................................................................Rödvinbärssaft
     
     
    • 3 liter vinbär
    • 9 dl vatten
    • 10 dl strösocker
    1. Skölj bären och ta bort stjälkarna.
    2. Häll bär och vatten i en tjockbottnad kastrull  koka upp. Koka 20 minuter under lock.
    3. Mosa bären genom att pressa dem mot kastrullen med en hålslev eller liknande.
    4. Häll saften i en silduk och låt den sakta silas.
    5. Mät mängden vätska och rör ner 10 dl socker i saften.
    6. Koka upp under omrörning och låt koka kraftigt 5 minuter.
    7. Skumma av och häll upp på rengjorda flaskor.
    8. Frys eller förvara mörkt och svalt.
    9. Späd saften 1+8 vid servering. Viktigast av allt – smaka av, smaka av och smaka av igen tills DU blir nöjd!
Till top