Blandraspanik mot kungafamiljen

Guldtassens Trim & Hund Spa, Lite om mig & mitt underbara liv / Anette Aulik Hissing, Guldtassens Trim & Hund Spa, cavapoo, king charles spaniel, kronprinsessan köpa valp, pudel / Permalink / 0
Och nu va det många som gick igång när kronprinsessan skaffade sig en cavapoovalp.

Cavapoo valp är en blandning av Pudel och Cavalier King Charles spaniel. Vanligast är att det är en förälder av vardera ras dvs 50% Pudel 50% Cavalier.
Men de förekommer även med olika % grad av raserna. 
Exempelvis kan man ha en Cavapoo tik som paras med en renrasig Pudel istället för en annan Cavapoo, man har ju då en Cavapoo, men med mera Pudel i sig. El tvärt om man kanske använder en Cavalier och har då % mässigt mer Cavalier. 

Oftast är de fällfria om de är 50% av vardera, men man kan ju aldrig lova och garantera sig el köparen det, då Cavalieren är en hund som fäller hår.

Jag tycker det är lite vilseledande att sälja hundar med att det inte fäller när det är en fällras i.

Jag som hundfrisör som vart med i branchen sen 1996  med drygt 24 års erfarenhet, jag lovar att jag kan pälsar av alla dess slag! Och dessa pälsar är ganska så tungjobbade, skaffar man en cavapoo så får man räkna med frisörbesök var 4-6 vecka om du får en krävande päls. Tyvärr så kan jag tycka att en del cavapoo hundar är av lite sämre mentalitet och är lätt stressade, jag klipper även cavapoo som är jätte trevliga.

Du kan aldrig garantera vad en blandras får för päls, jag har & klipper många cavapoo pälsarna är väldigt olika, en del åt mer cavalier då pälsarna knappt växer och är jätte tunna det finns äve de med mer pudel i sig och då växer pälsarna mer, dock gör blandningen en sjukt jobbiga pälsar! Det har en förmåga att tova ihop sig riktigt ordentligt. En pudelpäls är helt annat som renrasig.

Många uppfödare av pudel och king charles cavalier känner att deras uppfödning faller i kras när dom kämpar för renrasig friskras och så finns det dom som blandar ihop dessa raser och säljer för en saftig peng. Valp priset för cavapoo ligger på ca 30 000:- - 40 000:- per valp, du kan få en renrasig und för priset varierar från 15 000:- - 25 000:- beroende på vad för ras du köper och hur meriterade dom är.
 
 
Stort grattis till kronprinsessan och deras lilla valp, söker ni en hundfrisör så står jag till förfogande :)
Anette/Guldtassens trim & hund spa
 
 
Till top