Trettondag jul

Lite om mig & mitt underbara liv / 50 talet, 60 talet, 70 talet, Nordiska museet, barndommen, det var bättre förr, gamla minnen, trygghet / Permalink / 0
Idag var vi lediga och hade en underbar dag på Nordiska muset, det var så mysigt, och så kul att se.
Var det bättre förr, ibland kan det kännas så, på vissa saker.....
 
Jag blir så svag för detta 50-60-70 tal när mna ser hur det var i de gamla hemmen & lägenheterna, det känns lite som att komma hem när man va liten, hela den stilen ger mig någon slags trygghet långt in i hjärtat, jag kan typ inte beskriva med ord hur det känns, men jag blir helt varm och rörd innom mig! Hela hemmen utstrålar en underbar trygghet. På ett sett skulle jag vilja ha hela mitt hem så , men på ett annat sett vill jag ju ha det som jag har det idag med mer modernt och ljust, man blir så himla kluven. Men i mitt härta får allt plats, kolla bara på alla gamla rokoko möblerna så fina massor av kurvor och guld, och alla dessa gamla klockor som man hade, och inte tala om alla fina serviser.
 
 
 
Älskar dessa små glas behållare som man kallade kryddhylla
 
 
 
Härliga mora klockor, man gjorde både kurviga och raka och redan då på 50 talet så vart de kurviga klockorna femenina och de raka manliga. Jag kan änn idag höra klockljudet från dessa klockor , som ofta finns kvar i hemmen hos äldre människor, det är en speciell känska när allt blir så tyst så man hör klockan, inte alltid glatt, det kunde lika väl kännas lite ödsligt! Känslan när tiden gick sakta och man kunde höra klockans tickande.
 
Och tänk dessa julkalendrar hade jag när jag var liten, det blev en riktig nostalgitripp idag
 
 
 
 
Man kanske skulle göra ett jätte stort dockskåp här hemma som man gör i 70 tal stil för att bevara uppväxten på ett trevligt sett. Tanken har väckts så vi får väl se vad det kan bli!
Fikade på djurgårds cafet efteråt, dom har alltid allt så färskt och gott.
 
 
Till top