Fyllda gifflar

Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / Anette Aulik Hissing, Gifflar, astrids chokladkladdkaka, baka med jäst, choklad, fyllda bullar, fyllda gifflar, fyllning, goda bullar, gott till fikat, jordgunn, kaffebröd / Permalink / 0

Idag när jag vaknade så låg jag och tänkte på allt gott som finns på hotellfrukostar, speciellt är vi har varit i Danmark, dom har så underbart goda gifflar, dom gifflarna betyder allt på hotellfrukosten för mig, jag bara älskar dom. Så nu fick jag för mig att baka sånna små underbara gifflar själv , och delar självklart med mig av receptet. åååå vad jag långtar iväg på en liten resa nu med hotelfrukostar. När man inte har chans att resa bort just nu och ta in på hotell, så får man göra det bästa av det man kan. Underbart goda och lätta att baka tycker jag.

 
Ca: 30 st gifflar

25 g färsk jäst
3 dl ljummen mjölk
2 ägg- vispade lätt uppvispade
50 g smält smör
1 dl socker
1 tsk salt
Ca 10 dl mjöl
Man kan fylla dom med vad man vill:
Marmelad i olika smaker , sylt, choklad, nötter, äppelmos, mandelmassa, smör och kanel, vaniljkräm, ost, ja fantasin och smaken får bestämma.
Pensling:
Ägg
Garnering, välj fritt eller uteslut:
Florsocker utspädd med lite vatten, frön, pärlsocker

Gör såhär:

Häll mjölken över jästen, rör om och låt stå i 10 min. Blanda sedan i ägg och smält smör, blanda. Häll i de övriga ingredienserna och knåda degen smidig en bra stund, ca 10 min. Degen är lite styv av äggen, den ska varken vara kladdig eller för kompakt, få till en smidig och lättarbetad deg. Täck bunken med plast och låt jäsa 3 timmar i rumstemperatur.

Förbered fyllningen som ska i gifflarna och ställ åt sidan. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 4 lika delar. Kavla varje del till en avlång platta, skär ut 8 st trianglar. Lägg fyllning längst ut på degen och rulla till en giffel. Lägg på en plåt med bakpapper, lägg med skarven nedåt så den inte öppnas upp i ugnen. Täck med bakduk och låt jäsa i 15 min.

Värm ugnen till 200°. Pensla gifflarna med uppvispat ägg och strö på önskad garnering. Baka mitt i ugnen i ca 6-10 min. Ta ut och låt svalna på plåten. Om du ska ha florsockerglasyr på väntar du tills de kommit ut ur ugnen, ringla över när de är helt kalla. De funkar utmärkt att frysa.

 
 
 
 
 
 
Till top