Bölder och knölar på hundar

Guldtassens Trim & Hund Spa, Lite om mig & mitt underbara liv / Anette Aulik Hissing, Guldtassens Trim & Hund Spa, bölder på hund, cancer på hund, cysta på hund, fettknölar, knölar på hund / Permalink / 0
Det finns så mycket olika knölar & bölder  fettknölar tumörer & cystor mm som hundar kan få.
Det finns godartade & det finns elakartade.
Jag kan tycka att man alltid bör kolla upp de olika knölarna hunden kan få, skulle det vara så att det är nått farligt så är det ju bättre att man upptäcker det i god tid, och minimerar risken av en dålig utgång.
 
Men sen måste man komma ihåg att alla knölar är inte farliga, men en del kan sitta lite dumt till så det skaver sönder av tex halsband eller sele och då kan det vara bra och ta bort dom i alla fall. Då de kanske skaver sönder och börjar blöda.
 
Jag klippte blandannat denna hunden som hade en stor knöl som jag bad matte och husse kolla upp igen, den har vuxit sig stor väldigt snabbt, jag såg den knappt för 3 månader sedan då jag klippte denna sötnos sist, jag håller tummarna för att det ska gå bra i alla fall.
 
Cancer på hund är vanligare än vad man tror ca 1 av 3 hundar drabbas av canser, så kolla alltid upp vad din hund har drabbats av.
 
Många fall så är det vanlig ofarliga fettknölar, men det är värt att kolla upp så vet man att man kan vara lugn.
 
Det är fördelen med att lämna in sin hund till frisören, då jag går igenom hela hunden och ser hela huden väldigt tydligt, när man fönar, så det blir en riktig genomgång och man kan upptäcka massor som inte hundägaren har märkt av alls.
 
 
 
 
 
Till top