BMI lite "viktigt" för oss ändå

Lite om mig & mitt underbara liv / bmi, funderingar, hålla vikten, högt blodtryck, motion, må bra, må bra träning, pilates, träna gratis, träna hemma, vikt / Permalink / 0
För oss som är ite äldre och vill försöka undvika att få stroke och andra ev ärftliga sjukdommar, så är det enligt forskare att man ska hålla en hälsosam vikt och ett BMI under 25.
Det är lätt att kolla upp och räkna ut, det finns olika appar och sidor som man kan räkna ut det på.
 
Jag som tur nog älskar att motionera i olika former, vill bara påminna alla hur viktigt det är att röra på sig. Man ska inte underskatta promenader och gärna mer krävande aktiviteter.
 
Jag är igentligen inte rädd för att åldras men jag är rädd om min kropp och vill hålla mig frisk och kry så länge det bara går, och med det så vet man att motion hjälper.
 
Självklart så spelar kosten även stor roll lika så alkoholkonsumtionen, alkohol är väl inte alls bra, MEN man säger att rött vin är väl bäst att dricka om man absolut måste dricka.
 
Jag själv avstår från alkohol , jag har inte druckit en doppe på tre år nu, det beslutet tog jag själv och ångrar inte mig en sekund, min man vet att han alltid har en chafför om han vill dricka, jag bryr mig inte om andra dricker, men jag har gjort valet att inte dricka mer, nu är ju inte jag den blyga typen så jag behöver ju ingen alkohol för att våga vara glad och avslappnad,
 
Dessutom så vill ge min kropp det bästa med träning och kost, dock ligger min svaghet i grädde jag älskar gräddbakelser och mjukglass, även lakrits, villket inte alls är bra för blodtrycket, och jag har ju fått ärftligt högt blodtryck förra året. Medicinerar för det och det tog mig ganska hårt, jag som lever efter konsten att leva ett nyttigt liv och fick sen veta att blodtrycket var högt , det kändes tungt, men det ärftliga blodtrycket kan man inte riktigt få ner utan medicin.
 
Har hört att pilates är bra träning mot blodtrycket, så kanske jag lägger in lite pilatespass vart efter, kan vara kul varierande träning nu efter jag har kört mina 5 veckors löpning.
Det kanske är nått du skulle vilja vara med på ....
 
Perfekt träning nu i coronatider om man som jag inte vill/vågar gå till gymmet.
 
Ha en fortsatt härlig söndag!
 
Till top