Lättbakade omtyckta syltkakor på mördeg med bardomsminnen...

Jul <3 Julmat & Julbak 2022, Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / barndomsminnen, kakor, lätt att baka, mördegskakor, småkakor / Permalink / 0
Småkakor är så roligt och gott att ha hemma, perfekt att frya in , så man bara kan ta fram när man blir sugen och får fika gäster.
 
Jag minns så väl när jag var liten och vi hade landställe i Maiefred, det fanns ett par som inte hade några  barn som bodde några hus från oss, dom bara älskade mig,och sa alltid att jag var den sötaste gulligaste duktigaste gladaste lilla tjejen dom visste, jag tog alltid min rosa lilla barnvagn och bäddade ner min långhåriga angorakatt sessi i den, och så gick jag hem till Werner & stina, 
 
Katten hoppade dock nästan alltid ut påvägen dit.
 
Stina hade alltid flera kakburkar i köket och jag fick ta och äta hur mycket kakor jag ville, jag minns att jag satt inne vid köksbordet länge och pratade och åt massor av kakor, och trivdes.
 
Och farbror Werner var alltid ute på tomten och pysslade om det största jordgubbslandet man kan tänka sig, och där fick jag äta och plocka så mycket jordgubbar jag orkade.
Härliga bardomsminnen som alltid finns innom mig.
Så mina tankar går alltid till Stina & Werner när jag bakar småkakor :) 
 
På mördeg kan man baka massor av gott, här kommer recept på syltkakor som jag brukar baka.
 

Syltkakor
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

Fyllning:

Fast sylt gärna hallon smak

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.

Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det.

Arbeta snabbt samman till en deg.

Om du låter degen vila en liten stund i kylen blir den lättare att hantera.

Forma degen till bollar. Lägg på plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt. 

Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Låt kallna på galler.

kram

Till top