Saffrans bullar med tre olika fyllningar

Jul <3 Julmat & Julbak 2022, Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / lussebullar, saffran / Permalink / 0
 
 
 
 
I helgen så bakade jag massor av lussebullar!
Tre olika smakor, nått som passar alla, jag gjorde även vanliga klassiska.
 
På begärna så delar jag nu receptet här till er som blev baksugna <3 
 
Du behöver:

100 g jäst
12 dl mjölk, fingervarm
4 påsar saffran

300 g smör, rumsvarmt

1,5 dl strösocker
2 ägg
tsk salt

1 tsk kardemummakärnor, mortlade
30–32 dl vetemjöl

Fyllning av mandelmassa

100 g smör, rumsvarmt
¾ dl strösocker
200 g mandelmassa, riven

.........................................

Fyllning av vaniljsmör

100 g smör, rumsvarmt
ca 1 dl strösocker
4 msk vaniljsocker

........................................

Fyllning av vit choklad


100 g smör, rumsvarmt
ca ¾ dl strösocker
200 g vit choklad, riven

.......................................

Garnering
2 ägg
florsocker 

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken + saffran rör och rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt smör, strösocker, ägg, salt, kardemumma och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

3. Fyllning 

4. Rulla ihop degplattan till en rulle.

5. Skär rullen i bitar, ca 2 cm breda.

6. Lägg bullbitarna i pappersformar på en plåt. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Sätt ugnen på 250 grader.

8. Grädda bullarna mitt i ugnen i 7–9 minuter. Låt dem kallna under bakduk på ett galler.

Till top