Klassiska lussekatter – extra saftiga

Jul <3 Julmat & Julbak 2022, Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / lussebullar, saffran, saffransbullar / Permalink / 2
Nu är första advent avklarad, bakade lite goda lussebullar första advent, Detta är ett annat jätte bra saffrans recept :) Försöker att variera recepten så kul med olika recept och höra vad alla tycker :) 
 
 
 

ca 42 st
¾ pkt jäst
4 dl rumstemp mjölk
1–2 kuvert (à ½ g) saffran
12½–13 dl vetemjöl special
1½ dl vit sirap
150 g mjukt smör
3/4 tsk salt

Pensling och garnering
ca 1 dl russin
1 ägg
1 msk vatten

Ugn 250°

 

Gör så här

1. Smula ner jästen i en skål och rör ut den med lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken. Rör ner saffran och ca hälften av mjölet. Arbeta degen ca 5 min. Jäs under duk ca 30 min.

2. Tillsätt sirap, det mesta av det resterande mjölet och smöret klickvis. Arbeta degen väl. Tillsätt saltet och fortsätt arbeta degen ytterligare några min. Låt jäsa under duk ca 1½ tim.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i bitar. Forma till lussekatter. Lägg dem på plåtar med bakpapper. Tryck ner russinen i bullarna. Låt jäsa under duk, ca 30 min.

4. Pensla bullarna med lätt uppvispat ägg och vatten. Grädda bullarna mitt i ugnen, ca 5 min.

#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

så gott

#2 - - radhuslivet.se:

Det där såg inte alls dumt ut! :)

Till top