Tulpanensdag den 15 januari

Lite om mig & mitt underbara liv / blommor, krispiga tilpaner, snitt blommor, tulpanensdag, tulpaner / Permalink / 0
jag hade ingen aning om att det var tulpanensdag igår, när dottern kom hem med en fin bukett med tulpaner till mig, så fina, jag blev så glad. Tulpaner känns så fräsht och vårigt!
 

Här får du lite tipps på hur dina tullpaner håller sig länge.

1. Skär av ca 1 cm av stjälkarna med en vass kniv. Det gör att tulpanerna lättare kan ta upp vatten.

2. Stod inte tulpanerna i vatten i butiken? Låt dem då stå och dra i vatten direkt när du kommer hem – med plasten på. Behåll plasten runt buketten och placera den i en vas med friskt och kallt vatten. Stjälkarna behöver få stöd när du suger vatten för att de ska bli raka och fina. Efter en timme kan du ta bort plasten. 

3. Placera helst tulpanerna svalt, undvik att ha dem nära varma element och i direkt solljus. Tänk också på att alltid placera tulpanerna en bit ifrån färsk frukt eftersom tulpanernas åldrande påskyndas av den etylengas som frukten avger.

Snitta om tulpanerna och ge dem gärna nytt kallt vatten varje dagligen

Snitta tulpanerna ungefär en centimeter. Det är viktigt att du använder ett vasst verktyg (till exempel en kniv) för att inte klämma ihop stjälkens rör. Ge blommorna en ny snittyta varannan dag och nytt, kallt vatten helst varje dag. Fyll på rikligt med vatten! Ett smart tips är att stoppa isbitar i vattnet!

Till top