Semesterdagboken 31 Juli... Rödvinbärs saft & krusbärsmarmelad, lång prommis

Recept sylt & Saft, Semester dagboken 2016 / koka egen marmelad, koka egen saft, krusbär, krusbärsmarmelad, röda vinbär, saft, semester tider, vinbärs saft / Permalink / 0
Söndagen den 31 Juli...
 
Idag blev det att ta hand om alla bär vi plockade när vi var ute på Singö.
Rödavinbären fick bli saft & krusbären fick bli marmelad.
Det är så roligt att göra saft sylt marmelad, tyvärr så har vi inte så mycket bärbuskar & frukt träd i vår trädgård, men får väl se till att köpa på mig lite , synd bara attt det tar så många år tills det blir stora.
Men man måste ju börja någonstans, vi har ju bara bott här ett år, på Muskö där vi bodde innan hade vi satt så himla mycket träd och buskar. Så det är bara att börja om här igen nu :)
 
Sen när detta husliga bestyr va klart så fick det bli en liten prommis på 1,6 mil hemma vid, eller vi gick från Trångsund till Länna, jag bara älskar att gå, nu under semestern har jag ju inte tränat nått, så tur att man rört på sig lite i alla fall, men snart är vardagen här igen och då är jag på gymmet 3 - 4 dagar i veckan!
 
Här kommer ett enkelt & gott recept enligt mig då jag provat mig fram
Rödavinbärssaft:
 
  • 3 liter vinbär
  • 9 dl vatten
  • 10 dl strösocker
  1. Skölj bären och ta bort stjälkarna.
  2. Häll bär och vatten i en tjockbottnad kastrull  koka upp. Koka 20 minuter under lock.
  3. Mosa bären genom att pressa dem mot kastrullen med en hålslev eller liknande.
  4. Häll saften i en silduk och låt den sakta silas.
  5. Mät mängden vätska och rör ner 10 dl socker i saften.
  6. Koka upp under omrörning och låt koka kraftigt 5 minuter.
  7. Skumma av och häll upp på rengjorda flaskor.
  8. Frys eller förvara mörkt och svalt.
  9. Späd saften 1+8 vid servering. Viktigast av allt – smaka av, smaka av och smaka av igen tills DU blir nöjd!
 
 
Här kommer ett härligt recept på krusbärsmarmelad i min smak, 
Krusbärsmarmelad:
 

Ingredienser

  • 1 liter fina krusbär
  • 1 dl vatten
  • 1/2 citron pressad saft
  • 4,5 dl strö socker

Gör så här

  1. Rensa krusbären. Lägg dem i en stor kastrull och koka i vattnet i 15 minuter. Mosa ihop krusbären med en slev. 
  2. Kläm i citronsaften.
  3. Tillsätt sockret och låt småkoka i 45 minuter.
  4. Häll upp krusbärsmarmeladen på rengjorda burkar och låt den kallna.
Jag tycker att det mycket gott att ha till goda ostar på en ostbricka med lite vin till.
 
 
 
Fortsättning följer....... Nu börjar min sista semester vecka, shit va tiden går fort, denna sommar har vart helt underbar och ett fantastiskt väder! Nu ska jag suga i mig min sista semester vecka och bara njuta i fulla drag!
 
Till top