Semmel tårta

Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / semlor, semmeltårta / Permalink / 11
Hej på er ,vad jag har vart dålig på blogga, sjukdommar och andra tråkigheter, och bara så mycket av allt & även lite jul på det. Det va mer än vad jag orkat med. Men nu tar vi nya tag och hoppas på att 2017 blir ett bra år.
Men i ihelgen gjorde jag en fantastisk god semmel tårta, den kan jag varmt rekomendera den va så good! Det lär inte vara de sista semmlorna jag gör i år, jag bara älskar dom!
 
 
 
Semmeltårta

8–12 bitar

25 g jäst
1 ¼ dl mjölk, fingervarm
1 ägg
½ dl strösocker
1 nypa salt
½ tsk kardemummakärnor, mortlade
50 g smör, rumsvarmt
4–5 dl vetemjöl

Pensling
1 ägg

Fyllning
ca 150 g mandelmassa
2–3 msk mjölk
4–5 dl vispgrädde

Garnering
florsocker

GÖR SÅ HÄR


1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölk och rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt ägg, strösocker, salt, kardemumma, smör och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.

2. Smörj kanten på en springform, ca 24 cm i diameter. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten och klipp bort kanterna som sticker ut. Knäpp upp formen igen.

3. Knåda igenom degen och forma den till en boll. Tryck ut bollen på den pappersklädda bottnen. Skär degen i 8 eller 12 tårtbitar beroende på hur stora semlor du vill ha. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 230 grader.

4. Pensla degen med uppvispat ägg. Grädda semmeltårtan mitt i ugnen i 20–25 min. Låt den kallna helt i formen.

5. Skär isär semlan i skarvarna och skär av ett lock på varje bit. Gröp ur en grop i den undre delen på varje bit.

6. Blanda ihop mandelmassa och mjölk till en kladdig massa och lägg en klick i varje hål.

7. Vispa grädden och bred ut den över hela  bottnen. Lägg på locken. Pudra över florsocker före servering.

#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

gott

#2 - - rememberthiis.blogg.se:

Ser god ut :)

#3 - - Photo by E M E R E L L A:

Men wow så gott det där såg ut! :)

#4 - - Linda:

Åh men herrejösses! Ge mig! Ser ju så god ut!

#5 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Lät gott! :)

#6 - - Silja:

Jag har dille på semlor nu asså, detta ser ju bara såå himla lyxigt ut! 😍

#7 - - Alice Nerén:

Men åååh! Blev så sjukt semmelsugen nu! Vilken rolig idé ;)

#8 - - Per:

Mums! Bättre än Gunnarssons! :)

#9 - - Hanna Karlsson:

Vad god den ser ut!

#10 - - Therese :

Ser supersmarrig ut... får jag ett baka sug ska jag testa detta till fettisdagen... Tack för receptet.

#11 - - SKRIVDIVAN:

Alltså åh, ja tack! Vi köpte semlor på lunchen idag. Så himla gott var det. På fettisdagen blir det dock semmeltårta, det är ju en egen bakelse i sig tycker jag. Vill testa semmelwrap också, det har jag inte gjort. Wienersemlor är också najs! / Mvh Semlan

Till top