Semesterdagboken 1-2 Augusti, umgänge med vänner & släkt, vandrat milen & rabarberpaj <3

Recept bakverk , kaffebröd & Kakor, Semester dagboken 2016 / Anette Aulik Hissing, Djurgården, familjemys, rabarber paj / Permalink / 0
Måndagen den 1 Augusti....
 
Denna dagen blev det inte många knop gjorda, fixade alla papper i firman för Juli månad, ja ja semester, men att lägga locket på helt som egenföretagare det kan man glömma. Juli papperna fixade och iväg skickade till revison CHECK!
Sen tog vi oss en tripp till Södertälje och tog en fika hos goda vänner, Inger & Per det va trevligt och så fick jag med mig massor av rabarber hem :)
 
På hemvägen tog vi en titt inne på Ikea, alltid hittar man nått!
 
Denna Pajen fick det bli av rabarberna
 
 
Du behöver:
  • 1000 g rabarber
  • 2 dl strösocker
Låt detta koka samman hårt i ca 10 min med omrörning, häll sen av sockervätskan som är kvar.

Deg:

  • 3 dl havregryn
  • 3 dl vetemjöl
  • 1/2 dl strösocker
  • 1 msk kanel
  • 250 g Smör
  • 5 dl vaniljsås till servering

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°. Skär rabarbern i skivor. Blanda rabarber och socker i en kastrull , låt koka 10 min. Häll sen av socker vätskan.

Blanda havregryn, vetemjöl och socker i en bunke. Lägg i smöret, skuret i bitar och arbeta ihop till en smulig deg. Fördela degen i en pajform. Klicka sen i rabarber kocket och strö över kanel & strösocker. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med vaniljsås.

Super god blev den :)

.............................................................

Tisdagen den 2 Augusti.

Rastlösheten gör sig tillkänna efter en dag av ingen ting, jag längtar ut att få gå av mig, Ser till att jag och Peter kommer iväg vid 9 tiden och tar oss ut till Djurgården tar oss en härlig runda på 1,3 mil, ÄNTLIGEN börjar man känna lite lugn innombords! Avslutar prommisen nere på Sjöhistoriska för en kiss paus innan det va dax att åka hem igen, går nerför trappan till toaletterna och ser en kille längst ner som jag känner igen! Han känner igen mig med, men en STOR hej kram så konstaterar vi att vi inte setts på över 30 år, det var en kille som gick i min pararellklass på högstadiet, så vi har inte setts sen 9:an. Lilla Micke va kul det va att se dig och din fru & barn <3 Sista minnet av dig va att vi stog vid en park med gungställning och snackade någonstans mellan Kärrtorp - Hammarbyhöjden hahahahhaha De va tider det!

Efter prommisen bar det av hemmåt för att fixa mat, våra vuxna barn med deras älsklingar  skulle vara med och äta och min mamma och hennes älskling, vi smyg firade Alexandra som fyller 19 år imorgon den 3 Augusti, våran minsta lilla plutt!

 
 
 
Som vanligt så kan jag inte låta bli att fota mitt älskade djurgården, bombar med lite bilder nu igen ,att få prommenera där ger min rastlösa själ lugn <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fortsättning följer......
Till top