Min hemlagade fiskgratäng på torsk & dillsås med gräddig potatismos, helt klart godkänt här hemma

Recept mat / Anette Aulik Hissing, dillsås, fiskgratäng, torsk / Permalink / 0
Vi är inte dom bästa på att äta fisk, men jag får mina perioder då jag försöker att laga fisk en gång i veckan i alla fall. I dag lagade jag min fiskgratäng som är helt okej :)
När jag väl lagar fisk så gör jag gärna det på vispgrädde då jag tycker att det får en sammetslen smak.
 
 
 
Vill du prova så gör så här:
 
Fisken
  • 600 g djupfryst torsk
  • 1/2 tsk salt 
  • 2 krm peppar 
  • 3 dl vispgrädde
Potatismosen
  • Potatis  12 st ( jag räknar 3 normalstora potatisar per person)
  • 5 dl Vispgrädde
  • 50 gram Smör  
  • 1/2 tsk salt
Dillsåsen
  • 2 msk smör eller margarin 
  • 3 msk vetemjöl 
  • 5 dl vispgrädde
  • salt och peppar 
  • 1/2 dl hackad dill
Börja med att lägga torskblocken i en ungssäkerform, krydda och slå på vispgrädden och täck med folie, låt stå i ugnen ca 30 minuter, så fisken nästan är klar, på ca 225 grader.
 
Undertiden torsken står i ugnen så gör du potatismosen, skala potatis och tärna den och koka upp i vatten med lagon salt så potatisen blir mjuk, häll sen bort vattnet. Lägg sen i smör & vispgrädde, mosa potatisen till mos med en mosare. 
 
Sen tar du ut torsken ur ugnen , låt svalnna lite.
 
Koka nu Dillsåsen
  1. Smält margarin eller smör i en kastrull på svag värme. Lyft kastrullen från värmen. Rör i vetemjölet. Tillsätt grädden och rör om. Sätt tillbaka kastrullen på plattan. Koka såsen 3-5 min. Tillsätt  hackad dill. Smaka av med salt och peppar.
  2. Ta sen fiskformen, lägg mos runt fisken efter kanterna,Häll såsen ovanpå fisken i mitten. Lägg över ost skivorna på mosen och dillsåsen. Gratinera rätten i 225°C, ca 20 min eller tills den fått vacker färg.
 
Till top