Bullar, Bullar, Bullar, kanelbullar , Äppelbullar , Vaniljbullar

Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / Anette Aulik Hissing, kanelbullar, vaniljbullar, Äppelbullar / Permalink / 2
Bakade lite olika bullar i dag :)
 
 
 
 
Här kommer receptet på tre olika , men du kör samma grunddeg till alla, välj själv vad du vill ha för fyllning.
 
80 st

26 dl vetemjöl, ca 1600 g
2 dl strösocker
2 tsk salt
4 tsk kardemumma
300 g smör, rumsvamt
100 g jäst
1 liter mjölk

Fyllning

ca 4 dl vaniljkräm

Eller

Äppelkräm

Eller

Kanel smör strösocker

Pensling & garnering
1 ägg
smör, smält
strösocker

GÖR SÅ HÄR
1. Häll det mesta av mjölet samt socker, salt och kardemumma i en stor bunke eller i en assistent. Klicka i smöret.

2. Smula jästen över ingredienserna samt uppvärmd mjölk, ca 37 grader.

3. Bearbeta allt till en blank och smidig deg som släpper bunkens kanter. Det tar ca 5 min. Har du ingen assistent så använder du en elvisp försedd med degkrokar. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min.

4. Kör några varv med maskinen. Ta sedan upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt.

5. Dela degen i fyra delar och rulla dem till längder. Dela varje längd i 10 delar och rulla varje del till en slät bulle. Låt bullarna jäsa under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 min.

6. Vispa till en tjock vaniljkräm från pulver eller koka egen. Häll krämen i en spritspåse. Det går även bra med en kraftig plastpåse där du klipper ett hål i det ena hörnet.

7. Sätt ugnen på 250 grader. Gör ett hål med fingret i varje bulle. Fyll hålet med vaniljkräm. Låt bullarna jäsa i ca 10 min.

8. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem mitt i ugnen i 5–8 min. Låt dem svalna.

9. Pensla de avsvalnade bullarna med smält smör och rulla/doppa dem i strösocker.

Baka lugnt!

Kram på er.....

#1 - - JUNITJEJ:

Nu blev jag allt bullsugen!

#2 - - Rufus & Rasmus matte:

Går bullarna med vaniljkräm att frysa? 😍

Svar: Ja det går jätte bra, men det blir godast om de får självtina, än att du värmer de i micron då :)
Anette

Till top