Saffransbullar på nytt vis igen, med färskost......

Recept bakverk , kaffebröd & Kakor / färskostfyllning, julbak, saffran, saffrans bullar / Permalink / 0
Jag älskar att baka olika bullar varje gång, är öppen för nya recept som gör att man hittar nya favoriter  :)
Det här receptet va väldigt gott !
 
 
 
Du behöver:
 
Blir ca 72 stycken
 
100 g jäst
10 dl mjölk
2 g saffran, 2 kuvert
2 sockerbit
3 dl strösocker
1 tsk salt
500 g kesella
200 g smör
34 dl vetemjöl
russin
 
Gör så här: 
 
Gör så här
  1. Smula ner jästen i en skål. Värm mjölken till 37° och häll över jästen. Rör om tills jästen lösts upp. Stöt saffran med en sockerbit i en mortel. Blanda ner i skålen tillsammans med socker, salt, kesella, rumsvarmt smör i klickar och det mesta av mjölet.
  2. Arbeta degen väl, gärna i maskin. Låt degen jäsa övertäckt, 40 minuter.
  3. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två bitar. Rulla ut bitarna till längder, och skär varje längd i 18 bitar. Rulla ut varje bit och forma till lussebullar.
  4. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta, 30 minuter. Tryck i russin.
  5. Pensla med ägg
  6. Grädda mitt i ugnen, ca 8 minuter.
 
Sen gjorde jag en fyllning till bullarna jag gjorde och den kommer här:
 
 
Fyllning:
200 g färskost
150 g smör
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
1 apelsin, rivet skal
 
 Rör ihop färskost, rumsvarmt smör, florsocker, vaniljsocker och apelsinskal.
 
Lycka till med baket, vi får se om dessa finns kvar till jul, tveksamt, annars så får jag baka nya igen :)
 
 
Till top