Humör människor

Lite om mig & mitt underbara liv / föreläsningar, humör, humör svängningar, kurser / Permalink / 0
Jag har ingen som helst förståelse för att en del människor inte kan tygla sitt humör. Varför kasta bort sitt liv i bitterhet , när man alltid kan ha kul & trevligt.
Jag tycker det är ett val man gör. Slog lite på det där med humör och såg att det faktiskt finns kurser att gå på och föreläsningar och kurser att gå på om humör. Konstigt att det ska behövas. Jag bara hatar känslan att behöva trippa på tå för folk som har ett jävla humör. Men som tur är så är man ju anpassningsbar, lite för anpassningsbar ibland.
 
Jag är själv uppväxt med en pappa som hade ett jävla humör. Man visste aldrig va han va på för humör och att gå med denna rädsla i kroppen att inte veta hur man ska tackla en annan människa pågrund av denns humör, det är ju fasiken inte klokt. Där har jag i många år levft med en obehaglig känsla och rädsla då jag va liten och bodde hemma.
Konstigt att man blev en glad skit utan dåligt humör med lite eftertanke , eller inte för att man inser att man aldrig i hela sitt liv skulle vilja få en annan människa må dåligt på sin egen bekostnad ;)  Inser att jag är lyckligt lottad som blev en glad liten sak i alla lägen.
Tror att jag på ett år kan räkna mina lite tråkigare dagar på en hand, men det betyder inte att jag skulle utsätta någon annan för de dagarna.
Så våga ge varandra ett leende och nån kram då och då :)
Till er alla med jobbigt humör ni missar massor av trevligt här i livet och det är aldrig försent att ta tag i sig själv.

Det är ingen tillfällighet varför vissa människor är på gott humör jämt och ständigt med andra människor är kvar i ett dåligt humör. Humöret är verkligen vår största vädermätare på om vi är rätt ute i livet eller inte. Människor har dessutom allt att vinna på att träna upp sitt humör.

Att vara vältränad i att kunna kontrollera vilket humör man är på är, som jag ser det, den enskilt viktigaste förmågan man kan ha, oavsett vilket arbete det gäller.

En säljare som är vältränad i att hålla humöret uppe fortsätter att leverera även de dagar då försäljningen dippar.
En som arbetar med service, support eller har kundkontakter har allt att vinna på att kunna bemästra sitt humör när en krävande kund eller energitjuv dyker upp.
Att kunna gå från stressad till laddad och på ett strålande humör
kan lyfta vilket arbetslag som helst.

Humör är heller ingenting man skall ta lätt på. Vad många inte förstår är vilka faktorer som ligger bakom ett fördelaktigt humör.

Det är lätt att tänka att ”hon är ju alltid på glatt humör” eller ”han har humöret i blodet”. Men ingalunda. Bakom varje glad och fungerande person finns det mängder av processer och faktorer som fungerar väl. För vissa har tillfälligheterna gjort att de här processerna fungerar utan att de är medvetna om det. Men för oss andra krävs det både arbete och träning för att komma dit.

Humör skapas på både kort och lång sikt. Det går att lyfta sitt humör snabbt. Det är kraftfullt bevisat i studien jag gör. Den stora tillståndsstudien som jag kallar den omfattar numera nästan 3000 (!) personer. Publicering sker 2014.

Men det finns också faktorer som kräver ett långsiktigt arbete för att få på plats. Där har vi idag mängder av kunskap från snart 20 års aktiv forskning inom den positiva psykologin.

Föreläsningen om Humörträning är sprängfylld med material kring hur man skiftar humör snabbt men också hur man med långsiktig träning kan bygga en värld där ett gott och vinnande humör triggas mer eller mindre utan ansträngning.

Om Du tycker att det här låter spännande, kontakta Jesper Caron för mer information och för att boka genom att KLICKA HÄR.

Kram på er, de va lite av dagens tankar....

Till top