Anettes Köttgryta

Recept mat / kött, köttgryta, ris / Permalink / 0
Som oftast så lagar jag mat på känn utan recept, familjen blir så irriterad då jag lagat nått gott ,som jag aldrig minns hur jag gjort. Så dottern ville att jag skulle skriva ner receptet i min blogg så vi kan gå tillbaka och leta där :) Och nu så får jag lov att göra det, nå bilder blev inte tagna, då jag bara lagade en vanlig middag, men dottern tycker det är toppen att jag skriver ner alla goda recept, så detta är våran lilla receptbank som jag gärna delar med mig av :)
 
Anettes Köttgryta
 
Du behöver
Smör
1 gul lök
600 g Grytbitar
1,5 liter Vatten
3 dl öl
1 dl Kalvfond
1 matsked Svartpeppar
1 tesked Salt
1 tesked Chilli explotion
1 matsked Sambal garlic
2 stora morötter
En näve haricoverts
2 dl Vispgrädde 
1 matsked Potatismjöl
Gör så här:

Skär löken i  stora bitar
Bryn löken i smör
Skär grytbitarna i lagon storlek och önskemål
Bryn grytbitarna med den förbrynda löken
Häll över vattnet , ölen & Kalvfonden
Tillsätt kryddorna & sambal
Låt puttra under lock i ca 1 1/2 timme
Skala morötterna och skär i bitar ca 1/2 cm tjocka
Tillsätt sen morötterna & haricoverts i grytan
Låt puttra under lock ca 20 minuter
Tillsätt potatis mjölet & vispa hårdt så inga klumpar bildas
Slå i grädden.
 
Serveras med ris.
 
Smaklig måltid & kram från mig...
 
Till top