Tekakor

Recept matbröd, limpor & frallor / Permalink / 0
Tekakor
Tekakorna har levt en lite undanskymd tillvaro de senaste åren. Det är synd. Tekakan, som är ett mellanting mellan bröd och vetebulle, är mjuk och vänlig och dessutom lättbakad. Det finns många olika recept, men gemensamt för dem är att deg-spadet består av mjölk och att degen innehåller smör. Kakorna är förödande goda nybakta och varma, men fortfarande väldigt goda efter en dag eller två.
Ingredienser
2 dl Havregryn
5 dl Mjölk
50 g Jäst
2 msk Honung eller ljus sirap
1 äggula
1 tsk salt
ca 11 dl vetemjöl ( 600 gram )
100 g smör rumsvarmt
 
Tillagning

1. Blanda havregryn och mjölk i en kastrull. Låt stå 5 min. Rör om och värm till 37°.  Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt den ljumma mjölkblandningen och rör ut jästen. Tillsätt honung, äggula och salt. Blanda ner mjöl till en smidig deg.

2.  Klicka i smöret och arbeta in det i degen. Pudra över mjöl och låt degen jäsa övertäckt ca 45 min.

3. Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Dela den i 20 jämnstora bitar. Forma bitarna till bullar. Lägg dem glest på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa ca 5 min.

4.  Platta ut bullarna till ca 1 cm tjocklek. Nagga dem med gaffel. Låt dem jäsa ca 20 min. Sätt ugnen på 250°. Grädda bröden mitt i ugnen ca 8 min. Låt dem svalna på galler. Servera tekakorna ljumma.

Kram på er
Till top